Tuesday, 12 February 2008

Tolol

Aku bengang betol ler ngan sorang mamat ni..Sesuka ati jer nak kata orang tolol..
Mentang-mentang ler dah berpangkat besar, berpendidikan tinggi, bergaji besor.. senang2 jer kutuk2 Orang-orang kampung yek??

Hei manusia...Sedar ler sikit... Peluang yang dianugerahkan tuhan bukan nyer semua orang yang dapat.. Mungkin dulu ada jugak orang2 kat kampung ni punyer le geliga otak.. tapi tak boleh nak sambung belajar.. duit takde... Nak kena kerja...Nak cari makan untuk adik2..Munkin dulu ader jugak orang2 kat kampung ni punyer ler semangat nak belajor... Tapi nak kumpul duit untuk bayar duit pendaftaran pun takde... Tu ler lain nyer dulu sekarang,..Kalu dulu dah ader bersamamu... agaknyer tak cukup tangan tv3 nak wat coverage... Orang2 tua yang duk kat bandar sekarang ramai dah yang luper diri..

Padahal, dier pon berjaya dengan bantuan kerajaan.. Ada la jugak yang tak pakai duit kerajaan... Pakai duit sendiri.Tapi berapa kerat jer...

Kalau dulu...Orang bandar dan orang kampung banyak berbedanya....Peluang di bandar mungkin lebih adil daripada peluang di kampung.. Dekat kampung, kalau ada kabel besar, boleh le nak dapat apa saja.. Kalau tak , menggigit jari ler jawabnyer...

Sekarang ni kat kampung dah lain ler sikit.... Kalau kita rajin.. Insya Allah boleh dapat biasiswa dpada kerajaan...

Jadi orang2 tua kat Bandar2 tu.. Jangan ler sedap sangat mulut yer nak mengata orang2 kampung ni tolol... Mungkin mereka ni tak pandai memilih parti bila pilihanraya... Asal dapat suapan duit...undi ler parti tu.. Tapi tak boleh ler 100% ketololan dituju pada orang2 tua kat kampung ni...


Apa sebab orang2 kat kampung jadi cenggitu?? Pelajaran diorang takde ler tinggi sangat.. Dulu2 Kerajaan mana kisah pon dekat orang2 kat pantai timur..Semua pembangunan dihumban ke pantai barat... semua hasil minyak di tuang kesana.. Terengganu apa yang dapat??..Sekarang ni Terengganu antara negeri termiskin kat pantai timur..Beruntung ler sapa duk kat pantai barat tu yerk..

Sekarang ni baru ler ade Koridor Pantai Timur la..itu la..ini la... Semua tu gimik politik ajer... Kalau sape yang duk dekat pantai timur tau ler apa yang sebenarnya...

Koridor pantai timur??? Apa yang ader?? Tumpuan pada pertanian.. Tapi semua projek bagi dekat orang yang ader kabel besar.. Nak buat eksperimen ler kononnya... Bila dah berjaya, masuk ler dalam metro.. "Usahawan pasarkan ke Giant"... Cakap ler kat media dah laburkan beratus-ratus ribu untuk projek pertanian..Dana dari kerajaan tak pernah pon nak sebut..

So,, isu kabel ader jugak lagi sampai sekarang..

So orang2 tua kat bandar yang tak sedar diri tu... Ingat yer hidup ni roda... Sekejap jer kalau tuhan nak tunggang terbalikkan hidup kiter ni... Jenguk ler sesuatu benda tu dari banyak segi...



Jahilnya mata memandang, Jauhari juga mata yang dipandang



No comments:

Post a Comment